Ve školním roce 2014/15 probíhá na naší škole projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích, který umožňuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jaz. škola CEET, která zajišťuje rodilé mluvčí.
Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání. V rámci projektu se vzdělávají též učitelé.
CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.
Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.
Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti. Zvyšuje se motivace ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.
Na naší škole se účastníme obou metod - hard CLIL i soft CLIL.
V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.
Během školního roku na škole působí celkem 6 rodilých mluvčích (3 v 1.pololetí a 3 ve 2.pololetí) a do projektu se podařilo zapojit téměř všechny žáky kromě prvních tříd.
Podrobné informace o projektu jsou obsaženy v tomto pdf dokumentu.
Projekt hodnotíme jako velmi úspěšný.
Vladimíra Slámová, učitelka AJ