Náš školní parlament funguje od roku 2019. Školní parlament je dobrovolná aktivita žáků, kteří mají zájem o dění ve škole a o vylepšování nedostatků, a přichází i s novými návrhy na to, jak vylepšit školní prostředí. Scházíme se 2x až 3x do měsíce, většinou ve středu před vyučováním.
Snažíme se realizovat různé akce, které zapojí jak žáky, tak vyučující. Tyto akce mají za cíl podpořit a zvýšit sounáležitost žáků na naší škole. Probíhají i soutěže, za které děti dostávají diplomy a odnášejí si dobrý pocit k tomu:) Mezi již zrealizované akce patří Den šílených účesů, který byl konaný pro 1.stupeň. Akce byla úspěšná a zapojilo se mnoho dětí. Dále dost oblíbený Retro den, který se uskutečnil již podruhé. Spoustu dětí, ale i učitelů se zapojilo. No backpack day (den bez batohů) proběhl loňský rok a všichni zúčastnění se s tímto úkolem popasovali opravdu zajímavě. Mohli jsme vidět rybářskou síť, psí pelíšek nebo i proutěné košíky. Do budoucna bychom chtěli uspořádat Office day (obléci se jako naši rodiče do práce). V tuto chvíli se snažíme věnovat dlouhodobé akci na zlepšení vztahů mezi žáky a vztahů ke škole. Máme zástupce od 4. do 9.tříd, většinou 1-2 z každé třídy. Třída, která svého zástupce nemá, pozbývá právo přednášet své návrhy na zlepšení školy.
pravidla pro jednání
- Vždy mluví jen jeden
- Vždy s úsměvem!
- Respektovat a být respektován.
- Každý má právo na vyslovení názoru.
- Pokud s něčím nesouhlasím, musím umět říct proč.
- Všechna rozhodnutí jsou společná, menšina respektuje většinu.
- Členství v parlamentu je dobrovolné.
- Kdo nebude tyto zásady respektovat, může být z parlamentu vyloučen.
Kompetence Žákovského parlamentu
- komunikativní (žáci formulují své myšlenky, vzájemně je sdílejí, učí se aktivně naslouchat a činit ve skupině rozhodnutí);
- řešení problémů (žáci pojmenují problémové situace a ve spolupráci navrhují řešení);
- sociální a personální (žáci pracují na společném úkolu, vzájemně se respektují, podporují skupinu v dosažení cíle);
- občanské (žáci se zajímají o pocity a názory druhých, nabývají odvahu postavit se útlaku).
K cílům Žákovského parlamentu patří
- Aktivní zapojení žáků do života školy. Byli bychom rádi, aby si žáci všímali toho, co se v naší škole a jejím okolí děje, zamýšleli se nad tím, co se jim líbí a nelíbí, a zejména pak nad tím, co a jak mohou vlastními silami změnit k lepšímu.
- Vytvoření zázemí pro vyslovení názorů a námětů žáků týkajících se života školy.
- Spolupodílení se na dodržování pravidel školy.
- Spolupráce se školní jídelnou, s vyučujícími a zástupci obce.
- Učení žáků lepším komunikačním dovednostem mezi sebou, ve vztahu k vyučujícím a všem dospělým.
- Prezentace připomínek a námětů ke zlepšení chodu školy a jejího okolí, řešení problémů vzniklých během školního roku.
- Organizace školních akcí, soutěží, následné seznámení žáků s plánovanými akcemi.
Stanovy Žákovského parlamentu
- Žáci si od 4. ročníku mohou zvolit zástupce své třídy – členy Žákovského parlamentu
- Žákovský parlament je volen na období jednoho školního roku.
- Člen Žákovského parlamentu může být kdykoli odvolán hlasováním Žákovského parlamentu pro neplnění povinností.
- Třída, která si svého zástupce nezvolí, nebo se její zástupce jednání nezúčastňuje, pozbývá možnost spolurozhodovat o dění do té doby, dokud tento stav sama nenapraví.